De EPS14TDE-UF is speciaal ontwikkeld voor montage onder vrachtwagens. Componenten zoals de uitlaat en de tank werden uit de omkasting gehaald zodat deze zo laag en compact mogelijk kon worden.
De alternator SK160CB heeft een bescherming op de wikkelingen waardoor deze geschikt is voor verhuur, voor gebruik in tropische omgeving met een relatieve vochtigheidsgraad van meer dan 95%.
De Kubota motoren beschikken over een elektronische toerentalregeling. De ECU zal de motorsnelheid komende van de snelheidssensor vergelijken met een vooraf ingestelde referentiesnelheid (1500tpm) en indien nodig de actuator d.m.v. een pulserend signaal aanspreken. Hierdoor wordt het motortoerental constant gehouden op 1500tpm.
De ECU verzorgt ook de startprocedure (activeringstijd van startmotor in combinatie met de DSE4520 controlemodule, startonderbreking bij reeds draaiende motor), noodstop functie (bij te hoge snelheid in combinatie met de DSE4520 controlemodule en te lage laadstroom van de accu of bij defecte accu (= batterijladingscontrole) in combinatie met de DSE4520 controlemodule en fout-diagnose (d.m.v. foutcodeknop en signaallamp).
De motor is voorzien van een koelvloeistofniveaubeveiliging; de koelvloeistofsensor, ingebouwd in de bovenste radiatorslang, controleert de aanwezigheid van koelvloeistof en zal de motor stoppen indien het koelvloeistofniveau te laag wordt.
De tank bevat een brandstofvuldop met slot, een mechanische brandstofniveaumeter en een brandstofaflaatdop (voor het reinigen van de brandstoftank). De EPS14TDE-UF werd voorzien van een voorzetraam voor een extra afscherming van de elektronische componenten.